سه شنبه ۰۴ دی ۰۳

واژه پادکست از کجا پديد آمد؟

۴۹ بازديد

واژ? پادکست از کجا پدید آمد؟ اید? پادکست چطور شکل گرفت؟

واژ? پادکستینگ “Podcasting” اولین بار در فوری? سال 2004 استفاده شد، اما پادکست به عنوان یک رسانه از سال 2000 وجود داشته است. واژ? پادکست از ترکیب 2 واژ? iPod و Broadcast پدیده آمده است. همانطور که گفته شد، اولین بار واژ? پادکستینگ توسط بن همرسلی، ستون نویس گاردین و روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی، هنگام نوشتن مقاله‌ای برای روزنامه گاردین استفاده و ابداع شد. این اصطلاح اولین بار در جامع? وبلاگ نویسی صوتی در سپتامبر 2004 استفاده شد، وقتی که دنی گرگوایر آن را در پیامی به لیست ایمیل iPodder-dev ارسال و معرفی کرد.

در اکتبر سال 2000، مفهوم اتصال فایل صوتی یا ویدیویی به خوراک RSS در پیش نویسی توسط تریستان لوئیس پیشنهاد شد. این ایده توسط دیو وینر، توسعه دهند? نرم‌افزار و نویسند? فرمت RSS توسعه داده شد. پس از آن، پادکست که زمانی روشی مبهم برای انتشار اطلاعات صوتی بود، به یک رسان? شناخته شده برای توزیع محتوای صوتی، برای استفاد? شرکتی یا شخصی تبدیل شد و به نوعی پاسخ سوال پادکست چیست، پیش از ایجاد این سوال، به وجود آمد.

برخلاف ریشه شناسی واژه، محتوای پادکست توسط هر کامپیوتر یا دستگاه مشابهی که قابلیت پخش مدیا داشته باشد، در دسترس است. واژ? پادکست مربوط به قبل از افزوده شدن قابلیت پادکست توسط اپل به دستگاه iPod و نرم‌افزار iTunes است. برخی از منابع، برای جلوگیری از ارجاع این موضوع به آیپاد، از نام جایگزینی تحت عنوان “portable on demand” (قابل حمل برحسب تقاضا)، یا “play on demand” (پخش در صورت تقاضا) برای POD استفاده می‌کنند تا از ارجاع این واژه به iPod جلوگیری کنند. موضوعی که توسط افراد بسیاری مانند جان گروبر، وبلاگ نویس حوز? تکنولوژی مورد انتقاد قرار گرفته است.

او صراحتا در وبسایت خود، به این موضوع انتقاد می‌کند و اعلام کرده است که: “واژ? پادکست قطعا از ترکیب واژ? iPod و Broadcast ساخته شده است و ارجاع دادن این واژه به چیزی مانند “play on demand” مزخرف است.”

 

پادکست‌ها صوتی هستند یا ویدیویی؟

یکی از ابهام‌های حول پادکست چیست، در مورد نوع مدیا است، اینکه پادکست صوتی است یا ویدیویی؟

بیشتر پادکست‌ها امروزه فقط صوتی هستند، علیرغم اینکه پادکست‌‌های ویدیویی نیز وجود خارجی دارند. پادکستینگ در واقع در جواب به نیازی برای یک محتوای پس زمینه، دچار رشد قابل توجهی شد. به این معنی که، هر چیزی که قابلیت سرگرم کردن ما، آموزش به ما یا الهام بخشیدن به ما را در حین انجام فعالیت‌های روتین زندگی داشته باشد، شامل این موضوع می‌شود.

به عنوان مثال، یکی از روش‌های شایع گوش دادن به فایل صوتی، در حین رانندگی در داخل ماشین است. قطعا امکان تماشای یک برنام? ویدیویی در حین رانندگی وجود ندارد، به همین خاطر، محتوای صوتی، بهترین گزینه است. بر همین اساس، پادکست‌ها برای گوش دادن در حین تمرین در باشگاه، در حین آشپزی در خانه یا وقتی که در مسیر به سمت محل کار هستید، بسیار گزین? مناسبی هستند. اساسا هر زمان قابل اتلافی، می‌تواند گزین? مناسبی برای گوش دادن به یک محتوای صوتی باشد.

البته، برای این موضوع، نیاز به یک هدفونی دارید که به گوشی موبایل خود متصل کنید، در غیر این صورت باید از سیستم صوتی خودرو یا هر اسپیکر قابل اتصال به گوشی موبایل استفاده کنید.

 منبع :

https://forums.hostsearch.com/member.php?238551-ahomusic

 
 
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.